Digitale fællesskaber

Jeg har lige afsluttet et fantastisk fællesskab – Bjergsnæs Efterskole årgang 2013/2014.
Kære elever / hvis I læser med…TAK 🙂

fælles skilt

Weekenden har været underlig og stille. Nok mest fordi jeg har været alene i lejligheden, men også det faktum at jeg har sagt farvel til en flok smukke unge mennesker, og i morgen er det så farvel til dejlige kollegaer. Den sidste uge har været fantastisk, vi har grint og grædt og hygget. Jeg har faktisk boet på skolen hele ugen undtagen onsdag, hvor jeg kørte hjem til Aarhus og tog til Bikram Yoga med Marianne. Lækker oplevelse som jeg gerne vil anbefale.

40 grader  26 øvelser  90 minutter

Det ene fællesskab bliver så erstattet af et andet, når jeg til august starter på Ollerup. Nye smukke unge mennesker og nye kollegaer. Ja, livet er fuld af goddag og farvel, som min mor så fint siger. Heldigvis lever vi i en digital tidsalder, hvor fællesskabet fortsætter online – selvfølgelig i en helt anden form. Men det er jo faktisk den styrke, som Facebook har. Vi kan blive ved med at følge med i hinandens liv, selvom vi ikke er sammen. Men har de digitale medier overtaget vores liv?

Hos mine svigerforældre faldt jeg over en artikel i JP, hvor overskriften sagde “Digital fastfood styrer vores liv”. Den kan kun læses, hvis I har abonnement. I store træk handler det om, at vi i familien ikke længere snakker sammen, men istedet sidder bag hver vores digitale skærm. Det faktum er dog allerede gået op for mig, da jeg som efterskolelærer er blevet bekendt med udfordringen fra en smartphone, som eleven ofte begraver sig i. Men også på lærerværeslet, hvor vi som kollegaer sidder med hver vores laptop og “snakker” sammen. Og ja på hjemmefronten er det da også en udfordring, og jeg SKAL blive bedre til at lade mobilen være i fred! Men hvordan kontrollerer vi så de digitale medier, således at de ikke overtager vores liv? Jo, altså artiklen påpeger at 5:2 kuren (hvis du ikke kender den, så læs mere her) er en løsning. Man skærer altså ned på det digitale forbrug 2 dage om ugen…måske går man helt offline! Er det overhovedet muligt?

Jeg slukker computeren og tænker lidt over det…

Skriv et svar

